pondelok 26. novembra 2012

Ja som učiteľ kto je viac?

"Ja som učiteľ, kto je viac?" Presne takáto otázka ma napadla pri tom ako počúvam o štrajku "pánov učiteľov", a som veľmi sklamaná, nakoľko vo vlastnej rodine mám veľa učiteľov, dokonca aj moja nevlastná babka bola s veľkým "PANI UČITEĽKA" - vždy tvrdila, že toto nie je povolanie, ale poslanie! Takže ako sa ľudovo hovorí, teraz sa asi v hrobe obracia, keď niekde hore začuje, že učitelia štrajkujú. Ona čo mala v triede niekoľko desiatok žiakov a ešte to nebola trieda, ako sú teraz, mala neraz v triede prvákov až štvrtákov. V tých časoch, tak isto nebolo ktovie ako dobre učiteľom, nakoľko bolo po vojne a ľudia toho veľa nemali. Takže za svoju prácu dostávala podobne ako lekári, tu chlieb tu vajíčka alebo iné potraviny, či dostala drevo na kúrenie.  To je niečo, čo si už ani v dnešnej dobe nevieme predstaviť. No neraz mi hovorievala, v čase keď som bola sama už na základnej škole, a doučovala ma niektoré látky, pretože na mňa nemali čas moji učitelia, keďže som dosť chorľavela a tým vynechávala školu, že "týmto učiteľom by len po rukách dávala". A ani sa jej nečudujem, hoci je pravda v triede nás bývalo aj 35 žiakov, takže nebolo času na vysvetľovanie, žiakom ktorí dlhodobejšie chýbali a bol problém s doučovaním. Ale aj keď si zoberiem situáciu za socializmu, učitelia tiež nemali na ružiach ustlané, nakoľko vtedy mali na starosti rôzne mimoškolské aktivity, krúžky, recitácie. Určite si dosť ľudí spomenie na povinnú ruskú konverzáciu alebo aj iné literárne súťaže, kedy museli pripravovať žiakov na tieto súťaže medzi školami a mestami. Určite si pamätá väčšina terajších štyridsiatnikov a starších ako sa robili povinné nástenky, branné cvičenia, ale najmä rôzne krúžky ktoré boli vždy po skončení vyučovacích hodín a viedli ich učitelia, ktorí neraz boli na školách do večerných hodín a neraz si nosili svoju prácu aj domov, kedy opravovali písomky a rôzne školské práce doma cez víkendy. Takže sa vrátim k súčastnosti, a teda k štrajku učiteľov v tejto dobe, dobe kedy je všeobecne kríza a rozoberiem to kus s iného pohľadu. Ja osobne si vážim povolanie učiteľa, za jeho obetavú prácu, nakoľko viem, že je ťažké vychovávať žiakov a študentov najmä v dnešných časoch. Som za to aby každý pracujúci človek mal primeraný plat k svojmu vzdelaniu a aj poslaniu, takže nerobím výnimky medzi ľuďmi, ak poctivo pracujú,  ale zoberme si do úvahy fakty.
1., Je kríza, všade naokolo sa prepúšťa zo zamestnania, nikto sa robotníka nepýta či má ako vyžiť z minimálnej mzdy.
2., Ak je niekto nezamestnaný nie vlastnou vinou a musí vyžiť, len z toho čo má našetrené ak si stihol vôbec našetriť, alebo žije z almužny - sociálnych dávok ktoré ledva s toho vyžijú po zaplatení bývania ( pre tých ktorí ani nevedia aké sú to dávky: hmotna-nudza ). A to ešte aj málo kto vie, že ak vaše dieťa po skončení školy nemá nárok ani na túto hmotnú núdzu do 25 rokov života, ak si nenájde žiadnu prácu, takže títo mladý ľudia musia zaťažovať svojich rodičov.
3., Štátny zamestnanci by nemali ani štrajkovať, nakoľko ten svoj plat musia dostať a sú platení z daní občanov! Koľko ľudí pracuje v súkromnej sfére niekoľko mesiacov, bez toho aby dostali výplatu, stále len dostávajú sľuby, až  sa nakoniec dostanú na Úrad Práce. Bez vyplatenej mzdy a odstupnom. Koľko je tu tzv "Talianov", "Bielych koní", ktorí dostanú vysoké dotácie od štátu alebo dokonca aj z EU a ľudia z jedného na druhý deň ostanú na ulici bez výpovedí.
Takže vážený páni učitelia priznajte si, že v tejto spoločnosti je veľa vecí nevyriešených, a nie ste sami kto sa musí prispôsobiť, a čakať na lepšie časy. Zoberte si aj niektorých dôchodcov ktorí nemajú iný príjem len príjem z dôchodku, nie nepíšem o tých ktorí majú vysluhové dôchodky ale o tých dôchodcoch, ktorí majú čiastočné dôchodky alebo plné dôchodky a nemôžu sa zamestnať a musia vyžiť z 198 - 270 €. Či si myslíte, že oni majú všetko zadarmo (ako viem zdraví človek môže vycestovať, dlhšie pracovať, a ak je ešte k tomu slobodný môže sa rozhodnúť aj vycestovať mimo hraníc, ale chorí ľudia a ľudia ktorí tu majú rodinu musia tu ostať, nemajú inú možnosť).
Preto by ste vážne sa mali páni učitelia sami seba spýtať či je tento štrajk nutný a nedá sa s tým vydržať, dokiaľ sa určité situácie nevyriešia. A ak niekto tu oponuje s vetou "peniaze posielame do Grécka" tak mu vážne píšem - Európa vám zachraňuje menu, teda aby nepadla cena eura. Čo nám to bude platné keď padne mena potom sa môže stať, že budeme mať peniaze ale tie nebudú kryté. Takže sa vážne zamyslite či nekráčate práve tým opačným smerom. A ešte malý dodatok vy ako učitelia by ste mali mať sami nejakú hrdosť a bojovať skôr o to aby vyššie platy mali by mať práve učitelia ktorí niečo aj tie deti vedia naučiť a nemalo by to byť aj o jednote. Lebo určite u mňa učiteľ ktorý šikanuje žiakov a ešte k tomu povzbudzuje ostatných si nezaslúži uznanie! 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára